Nainen ja mies omenat

Viisi hyödyllistä vinkkiä sähkösopimuksen kilpailuttamiseen

05.09.2016 SÄHKÖ
  1. Muista lukea sopimusehdot huolella

Aina silloin tällöin sopimusehtoihin on piilotettu ehtoja, jotka muuttuvat lyhyen ajan päästä. Kannattaakin aina lukea huolellisesti läpi sähkösopimuksen kaikki ehdot, etenkin sopimusehtojen loppu osat. Epäilyjen on syytä herätä, kun jokin sähkönmyyjän hinnat ovat selvästi muita alan toimijoita halvempia. Ehkä yleisin tapa on ujuttaa määräaikaisen sähkösopimuksen sopimusehtojen paljouteen seuraavan kaltainen toteamus: ”pidätetään oikeus tarkistaa sähkön hinta kolmen kuukauden päästä sopimuksen tekemisestä”. Toinen usein käytetty tapa on ilmoittaa perusmaksuksi 0 euroa, mutta nostaa se ”sopimuksen mukaan” esimerkiksi viiteen euroon kolmen kuukauden jälkeen. Käytännössä nämä molemmat tavat tarkoittavat, että kilpailutuksen voittanut sopimus on oikeasti halvempi vain aluksi ja monesti huomattavasti kalliimpi loput määräajasta. Tarkistathan siis aina, että sopimukseen ei ole piilotettu muuttuvia ehtoja.

  1. Arvioi sähkön kulutuksesi ennen ostopäätöstä

Oman sähkönkulutuksesi tiedot löydät kätevästi sähkölaskusta tai Loisteen Oma Energia-palvelusta. Oman sähkönkulutuksen selvittäminen ja oikean sopimustyypin valinta voi säästää vuodessa jopa satoja euroja. Tästä yleispätevästä ohjeesta voi olla hyötyä: jos sähkönkulutuksesi on suhteellisen pieni niin huomio kannattaa kiinnittää enemmän sähkönmyyntisopimuksen perusmaksun hintaan. Jos sähkönkulutuksesi on suhteellisen suuri, kannattaa kilpailuttamisessa painottaa enemmän sähköenergian hintaa. Esimerkiksi sähkölämmitteinen omakotitalo kuluttaa verrattain paljon sähköä, etenkin kyminä vuodenaikoina. Tarvittaessa Loisteen asiakaspalvelu auttaa sinua löytämään oikean sopimustyypin.

  1. Tutustu pörssisähköön ennen sen ostoa

Pörssisähkö on viimeaikoina ollut usein esillä uutisissa edullisena ja mielenkiintoisena vaihtoehtona. Perinteisessä sähkösopimuksessa on kiinteä hinta, joka pysyy samana koko sopimuskauden ajan, kun taas pörssisähkössä hinta muuttuu sähkön hintojen mukaan. Kun pörssihinta laskee, laskee myös pörssisähkön sähkölaskun summa. Viime vuosina on saavutettu jopa satojen eurojen säästöjä ostamalla pörssisähköä ja ajoittamalla omat kulutuspiikkinsä halvimpiin ajankohtiin. Pörssisähkössä on kuukausimaksu ja marginaali, joihin kannattaa tutustua sopimuksia vertailtaessa.

Pörssisähkö voi tuoda hyvin säästöä, jos yleisessä sähkön käytössä ei tule suuria kulutuspiikkejä. Kulutuspiikissä sähkön hinta voi pahimmillaan nousta kymmenkertaiseksi verrattuna sähköyhtiöiden tarjoamaan kiinteään hintaan. Jos sinulla on pörssisähkösopimus, isoimpien energiapiikkien aikana on suositeltavaa välttää korkean energiakulutuksen omaavien sähkölaitteiden, kuten saunan tai suurien televisioiden käyttöä. Energiapiikkejä syntyy esimerkiksi usein talvella kovilla pakkasilla. Pörssisähkön todellisen hyödyn saavutat tutustumalla aiheeseen syvemmin ja seuraamalla sähkön hintakehitystä tiiviisti.

  1. Palveluiden laadulla on väliä

Sähkösopimusta ostettaessa suurimmalle osalle sähkön hinta on usein tärkein ostokriteeri, mutta kannattaa silti huomioida myös sähköyhtiön palveluiden laatu ja oheistuotteet osana ostopäätöstä. Laadukas palvelu saattaa maksaa hieman enemmän sähköä ostettaessa, mutta se myös tuo paljon lisäarvoa asiakkaalle. Loisteella laatu merkitsee nopeaa, joustavaa ja asiantuntevaa asiakaspalvelua, kattavia asiakasetuja sekä varman peruspalvelun eli sähkön myynnin ongelmitta.

  1. Sähkösopimus voi olla myös arvomaailma kysymys

Sinulla kuluttajana on mahdollisuus vaikuttaa sähköyhtiöiden toimintaan, sillä markkinoille tuodaan eniten sellaisia sähkötuotteita, joita ostetaan. Jos esimerkiksi ostat vain vastuullisesti tuotettua vihreää sähköä, jatkossa sitä tuotetaan ja myydään yhä enemmän. Vastaavasti ostamalla sähkösi kotimaiselta sähköyhtiöltä tuet samalla kotimaista työllisyyttä ja yritystoimintaa.

Me Loisteella toivomme pystyvämme tarjoamaan sinulle henkilökohtaista arvomaailmaasi tukevan vaihtoehdon. Otamme mielellämme vastaan ideoita ja ajatuksia tuoteperheemme ja palveluidemme kehittämiseksi. Voit lisäksi liittyä asiakaspaneeliimme ja antaa äänesi kuulua.

Kirjoittaja

Loiste Oy

Loiste Oy

Loisteella on noin 200 000 asiakasta ja se kuuluu suurimpien sähkönmyyjien joukkoon. 100 % suomalainen Loiste toimii energia-alan kaikilla sektoreilla ja pyrkii edistämään kilpailua niin sähkön myynnissä kuin tuotannossa. Loiste haluaa tarjota erinomaista asiakaspalvelua ja 8/10 asiakkaastamme onkin niin tyytyväisiä, että suosittelee meitä. Aktivoimme kotitalouksia ja yrityksiä edellyttämään energiayhtiöltään parempia tuotteita ja palveluja.